dyskusje grotołazów
Idź do wątku: <---->
Akcja: ForaWątkiNowy wątekSzukajZaloguj
Idź do strony:  1234-->
Bieżąca strona:1 z 4
Jaskinie (Olsztyn, Niegowa)
Autor: hkola (IP zapamiętane)
Data: 17 Feb 2007 - 06:40:07

Witam wszystkich
Jestem początkującym grotołazem. Doradzcie Mi, jakie jaskinie warto odwiedzić w Jurze Połnocnej (najlepiej okolice Olsztyna i Niegowy).
Kryteria wyboru to: ogólno-dostępne, nie za małe (długość), bez zbytnio wąskich korytarzy, ładna szata naciekowa.
Jestem taternikiem (naziemnym oczywiście), więc techniki linowe są mi dobrze znane, dlatego fajnie by było by to była jaskinia pionowa.
Bycie taternikiem nauczyło Mnie etyki i szacunku dla przyrody, więc nie ma mowy bym zostawił śmietka czy zniszczył naciek. Spokojne wasze głowy.

Co oznaczają zaciski ZI, ZII i ZIII. Jaka jest ich orientacyjna średnica ??

Jeśli w czymś się wykazałem nietaktem to przepraszam wszystkich szanownych grotołazów.

Re: Jaskinie (Olsztyn, Niegowa)
Autor: justbiel (IP zapamiętane)
Data: 17 Feb 2007 - 11:18:52

Jako początkującemu radziłbym mimo wszystko z dystansem podchodzić do najgłębszych i trudnych technicznie jaskiń. Niejeden doświadczony grotołaz już sie na tym przejechał. Ale skoro masz doświadczenie ze sprzętem więc połowa problemów z głowy. Mimo wszystko radzę najpierw wybadać to środowisko na mniejszych obiektach i dopiero z czasem atakować te większe:

Kilka ciekawych przykładów TAK i NIE

Niegowa:

-Księdza Borka - trudna do znalezienia, więc radzę na początek odpuścić
-Piętrowa Szczelina - dla wygody zjazdu trzeba trawersować 10 metrów szczeliny w górnej jej części, trochę krucho, konieczna mapka, fajna dziura ale może nie na pierwszą jaskinię bo się można trochę zmęczyć wychodząc.
-Sucha (Mirów) (lina w końcówce dla asekuracji)

Olsztyn okolice:
W zielonej Górze - pozioma z fajnymi kolumnami
Towarna i Dzwonnica - pozioma
Cabanowa - pozioma do czołgania