dyskusje grotołazów
Idź do wątku: <---->
Akcja: ForaWątkiNowy wątekSzukajZaloguj
Środowisko jaskiniowe
Autor: Lukwiet (IP zapamiętane)
Data: 31 Mar 2010 - 12:34:59

Dzień Dobry !
Jestem studentem biologii, niestety temat jaskiń jest mi zupełnie obcy, dlatego postanowiłem zadać dręczące mnie pytania w gronie specjalistów
Poszukuje środowiska nie tkniętego ludzką cywilizacją (bezpośrednio jak i pośrednio tzn. przez obszar ten nie przepływa żaden strumień, nie jest narażony na opady atmosferyczne itp.) – nie musi być to duży obszar – wystarczy nawet kilka centymetrów kw.
Wobec tego mam pytanie czy środowisko jakiejś części jaskini odpowiadałby w/w opisowi?
Czy Jeżeli pokonamy (do tej pory niepokonany) syfon wodny to znajdujemy się w części jaskini w której nikt nigdy bądź od setek lat nie mógł się znaleźć ? (wliczając to zwierzęta )
Czy możemy przyjąć, że niektóre ściany jaskiniowe(w takiej przestrzeni za syfonem) nie są nawet okresowo zalewane przez wodę od setek lat ? Czy możemy to ustalić ?

Z góry dziękuje za odpowiedź na te dziwne pytania
Pozdrawiam serdecznie
Łukasz

Re: Środowisko jaskiniowe
Autor: Krzychu_1977 (IP zapamiętane)
Data: 31 Mar 2010 - 20:44:01

No niestety - jest to niemożliwe.
Jeśli chodzi a aspekt "tknięcia ludzką stopą" to jak najbardziej, zarówno w Polsce jak i na świecie stale odkrywa się nowe korytarze i zapewniam, że wiele jest jeszcze do odkrycia.
Gorzej z wodami...Skały wapienne (ich właściwości) i schemat powstawania jaskiń nieodłącznie wiąże się z obecnością wód atmosferycznych. Owszem znajdziemy fragmenty jaskiń suchych, gdzie nawet być może w okresach roztopów czy wysokich stanów wód - woda nie dociera, ale możemy założyć że w przeszłości woda była tam obecna. Podobnie jest de facto z powietrzem, nawet jeżeli wejdziemy w partie za stałym syfonem wodnym to trzeba zaożyć że partie te kontaktują się np. systemem szczelin czy mikroszczelin niedostęonych dla człowieka z powierznią...